قیمت خرید سی پی یو cpu core i5

انتخاب سی پی یو (CPU)، اغلب اولین انتخاب شما در هنگام خرید کامپیوتر است و دیگر قطعات را باید بر اساس نوع CPU انتخاب کنید. پس می‌توان انتخاب پردازنده را مهم‌ترین انتخاب در هنگام خرید کامپیوتر دانست.توی این مقاله میخوایم مواردی رو که در انتخاب یه پردازنده خوب برای کامپیوتر مهمه رو بررسی کنیم.پس با پنداریم همراه باشید .

قیمت خرید سی پی یو cpu core i5

 انتخاب بین دو برند اینتل (Intel) و ای‌ام دی (AMD)

توی بازار کامپیوتر دو شرکت تولیدکننده CPU به نام اینتل Intel و ای‌ام دی AMD وجود داره. هر کدوم از این دو برند مزایا و معایب خاص خودشون رو دارن که من به اصلی‌ترین تفاوت‌های اونا اشاره می‌کنم.

  • پردازنده‌های AMD قیمتشون نسبت به اینتل پایینتره ولی در مقابل Intel عملکرد بهتری در پردازنده‌های رده بالاش داره.
  • پردازنده‌های AMD نسبت به Intel هسته‌های بیشتری دارن بنابراین قابلیت انجام دادن چندین کار به‌طور هم‌زمان رو دارن ولی در مقابل Intel قدرت بیشتری توی انجام کارها داره و همچنین هنگام کار حرارت کمتری تولید می کنه.
  • پردازنده‌های AMD به‌تنهایی پردازش گرافیکی نسبتاً خوبی دارن ولی در مقابل Intel در کنار یک کارت گرافیک مجزا محشره و عملکرد بهتری داره.

اگه انتخاب بین یکی از این دو برند Intel و AMD براتون سخته و از طرفدارای دو آتیشه هیچ کدوم نیستین و نتونستین تصمیم بگیرین به شما پیشنهاد میدم که اینتل رو انتخاب کنین چون اکثریت پردازنده‌ها و مادربردهای بازار رو برند اینتل تشکیل داده و در کل راندمان سیستم‌های مبتنی بر اینتل یه سرو گردن بالاتر از سیستم‌های مبتنی بر AMD هستش.

روش تشخیص در CPU های اینتل کمی سخت‌تر است. باید به توضیحات هر مدل توجه کنید.اینتل از چندین نوع نام‌گذاری استفاده می‌کند. در حال حاضر معروف‌ترین نوع نام‌گذاری متعلق به پردازنده‌های سری I اینتل است. این پردازنده‌ها در انواع CORE I3، CORE I5، CORE I7 و اخیراً CORE I9 به بازار معرفی ‌شده‌اند.

نسل پردازنده

با توجه به پیشرفتی که توی حوزه ساخت سخت‌افزار وجود داره، دو برند تولیدکننده پردازنده، هرساله نسل جدیدی از پردازنده‌های خودشون رو ارائه میدن. هر نسل نسبت به نسل قبلی قدرت بیشتر و همچنین مصرف انرژی کمتری داره و به طبع قیمت اونم بالاتر میره. پس توی انتخاب پردازنده دقت کنین که چه نسلی از پردازنده رو خریداری می کنین، چون توی انتخاب مادربرد خیلی تأثیر گذاره.

روش تشخیص نسل پردازنده:

از طریق نام پردازنده به‌راحتی می تونیم متوجه بشیم که متعلق به چه نسلی هستش. به‌طور مثال پردازنده Core i7-6700 متعلق به نسل ششم هستش. چون با عدد ۶ شروع‌شده.

سوکت پردازنده

هر پردازنده توسط یه سری اتصالات به مادربرد وصل میشه. به این اتصالات اصطلاحاً سوکت میگیم. سوکته مربوط به نسل‌های مختلف پردازنده اندازه هاشون باهم فرق می کنن. اسم سوکت با تعداد پایه‌های اون بیان میشه مثلاً وقتی میگن سوکت ۱۱۵۵ یعنی سی پی یو از طریق ۱۱۵۵ تا پایه به مادربرد وصل شده. پس توی انتخاب مادربرد باید سوکت پردازنده اون رو هم در نظر داشته باشین.

سری پردازنده

تولیدکننده‌های پردازنده اومدن محصولاتشون رو به رده‌های مختلف برای مصارف مختلف تقسیم‌بندی کردن. با توجه به دسته‌بندی‌هایی که ما در ابتدای مقاله راجع به اون صحبت کردیم، میتونیم بگیم که هر دسته از کدوم سری پردازنده باید استفاده کنه:

دسته اول: از سری Celeron, Pentium در نسل‌های جدید که دو هسته‌ای و دو رشته‌ای هستن استفاده کنن.

دسته دوم: از سری Core i3 و Core i5 که چهار هسته‌ای و ۴ رشته‌ای هستن استفاده کنن.

دسته سوم: از سری Core i7 که چهار هسته‌ای و هشت رشته‌ای هستن استفاده کنن.

فرکانس یا قدرت پردازنده

قدرت یه پردازنده برحسب گیگاهرتز (ghz) بیان میشه. این قدرت در کنار هسته ارزش پیدا می کنه و چون هر هسته خودش حکم یه سی پی یو مجزا رو داره، وقتی میگیم یه پردازنده ۲ هسته ایه و ۳ گیگاهرتزه (دو تا ۳ گیگاهرتز فعاله) و قدرتش از یه پردازنده ۴ هسته‌ای که ۲٫۸ گیگاهرتزه (چهار تا ۲٫۸ گیگاهرتز فعاله) ضعیف تره.

حداکثر حافظه رم پشتیبانی شده پردازنده

هر پردازنده از نوع به خصوصی از حافظه رم و مقدار حجم خاصی پشتیبانی می کنه و تولیدکننده توی مشخصات اون سی پی یو اونو می نویسه. بنابراین زمانی که می خواین یه سی پی یو انتخاب کنین باید به این موضوع خیلی دقت کنین. مثلاً پردازنده Core i5-6400 حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم DDR4 پشتیبانی می کنه.

قیمت سی پی یو یکی دیگر از مشخصه‌های کمک‌کننده‌ای است که می‌توان از طریق آن به قدرت و توان یک پردازنده پی برد. در ادامه چند نمونه از قیمت مدل های cpu i5 (قیمت سی پی یو i5 )را قرار دادیم.

قیمت core i5 9400f (قیمت i5 9400f): سی پی یو CORE i5-9400F Coffee Lake از۳٬۵۹۰٬۰۰۰ تومان به بالا

قیمت core i5 9600f : سی پی یو Intel Core i5-9600K 3.70GHz LGA 1151 Coffee Lake BOX CPU از 7,100,000 تا 8,830,000 تومان

قیمت cpu core i5 3470 : سی پی یوIntel Core i5 3470 از 1,180,000 تا 1,630,000 تومان

قیمت cpu i5 4460 : سی پی یو i5-4460 Haswell از۱٬۸۴۰٬۰۰۰ تومان به بالا

در ادامه این مطلب ، لیستی از انواع سی پی یو core i5 (قیمت intel core i5 9400f )، با کیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت نمایید.

به شما علاقمندان به تکنولوژی توصیه میکنیم مطلب راهنمای خرید دوربین عکاسی را در پنداریم مشاهده کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.