مقایسه ویدیو پروژکتور معمولی، جیبی و قابل حمل

ویدئو پروژکتور جیبی و قابل‌حمل چیست؟ این ویدئو پروژکتورها در اندازه‌های کوچک از اندازه یک گوشی موبایل تا اندازه‌های که به‌راحتی قابل‌حمل باشند قرار می‌گیرند. مزیتی که نسبت به ویدئو پروژکتورهای دیگر دارند این است که بسیار راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را جابجا کنید که این باعث می‌شود کاربردهای بسیار متنوعی داشته باشند.

ویدئو پروژکتورهایی هم هستند که وزن سبکی (حدود 2 کیلو) دارند اما با لامپ معمولی (متال هالید) که آن‌ها موضوع این مطلب نیستند. پس منظور ما از ویدئو پروژکتورهای قابل‌حمل، مدل‌هایی است که کوچک و سبک هستند و از LED (و در برخی موارد لیزر) استفاده می‌کنند و از لامپ‌های معمولی (متال هالید) استفاده نمی‌کنند.

   مقایسه ویدیو پروژکتور معمولی، جیبی و قابل حمل

مینی ویدئو پروژکتور، ویدئو پروژکتور جیبی، ویدئو پروژکتور پیکو چه تفاوت‌هایی دارند؟

ویدئو پروژکتورهای قابل‌حمل، نام های متنوعی دارند و خودشان به چند زیرمجموعه تقسیم‌بندی می‌شوند. سایت پروژکتور سنترال آن‌ها را به 3 گروه پیکو (pico)، جیبی (pocket) و قابل‌حمل (portable) دسته‌بندی کرده است (به ترتیب اندازه). البته این دسته از ویدئو پروژکتورها، نام های دیگر هم دارند مانند مینی ویدئو پروژکتور، palm-top projector.  

مقایسه ویدیو پروژکتور معمولی، جیبی و قابل حمل

بهتر آن است که اسم‌های مختلف را بدانید اما مرز خیلی مشخصی بین آن‌ها نداریم. منظور ما در این مطلب، به‌صورت کلی ویدئو پروژکتورهایی است که قابل‌حمل هستند. شاید در بیشترین حالت وزنشان به 2.5 کیلو برسد. پس به‌صورت خیلی ساده ، 2 دسته‌بندی برای ویدئو پروژکتور در نظر داشته باشید: قابل‌حمل (کمتر از 2.5 کیلوگرم) و غیرقابل‌حمل (بیشتر از 2.5 کیلوگرم(

ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل‌حمل چه کاربردهایی دارند؟

کاربردهای این وسیله را می‌توان در 2 گروه تقسیم‌بندی کرد: تفریحی و کاری

 نمونه‌هایی از کاربرد تفریحی ویدئو پروژکتورهای جیبی:

  • تماشای فیلم در خانه به‌صورت شخصی. با تصویر اقلا 40 اینچی
  • تماشای فیلم با صفحه‌ای همراه. جتی بر روی صندلی جلوی هواپیما
  • تماشای فیلم‌های خانوادگی و عکس و … به‌صورت گروهی در خانه
  • تماشای فیلم و عکس هنگام سفر ، در اتاق محل استراحت، یا حتی بیرون و در فضای باز
  • تماشای فیلم در ابعاد بزرگ در حیاط
  • انجام بازی بر روی صفحه‌ای بسیار بزرگ‌تر از تلویزیون   

مقایسه ویدیو پروژکتور معمولی، جیبی و قابل حمل

نمونه‌هایی از کاربرد کاری ویدئو پروژکتورهای جیبی:

  • کاربردهای کاری و بیزینسی
  • طراحی کیک در کارگاه شیرنی پزی
  • استفاده از نمایشگاه‌ها
  • استفاده به‌عنوان وسیله آموزشی برای دیتا پروژکتور کلاس‌های خصوصی و کلاس‌های درس کوچک
  • پرزنت کردن محصول در محل مشتری و هنگام مسافرت  
ویدئو پروژکتور معمولی بخرم یا جیبی و قابل‌حمل؟

مهم‌ترین تفاوت ویدئو پروژکتورهای قابل‌حمل و مدل‌های معمولی (غیرقابل جمل)، همین قابلیت حمل آسان است. اگر می‌خواهید از ویدئو پروژکتور به‌صورت نصب‌شده و ثابت استفاده کنید (مثلاً پروژکتورهای که همیشه در یک اتاق جلسه یا کلاس درس، بر روی سقف نصب‌شده و ثابت باشد)، ویدئو پروژکتور معمولی بخرید. اما اگر قرار است در همین فضاها استفاده کنید اما بتوانید آن را به‌جاهای دیگر هم ببرید، جیبی و قابل‌حمل بخرید. 

مقایسه ویدیو پروژکتور معمولی، جیبی و قابل حمل

با داشتن یک ویدئو پروژکتور قابل‌حمل، می‌توانید از آن درجاهای بسیار متنوعی استفاده کنید. هم آن را در کلاس درس استفاده کنید، هم به خانه بیاورید و فیلم ببینید، هم با خود به مسافرت یا خانه دوستان ببرید

مزیت دیگر ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل‌حمل، عمر لامپ بسیار بالاتر آن‌هاست. عمر لامپ یک ویدئو پروژکتور متوسط با لامپ معمولی، بین 2 تا 5 هزار ساعت است اما ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل‌حمل، به خاطر استفاده از لامپ‌های LED و لیزر، عمر لامپی حدود 20 هزار ساعت دارند. پس اگر قرار است ویدئو پروژکتور را زیاد استفاده کنید، ویدئو پروژکتور جیبی مناسب‌تر و ارزان‌تر خواهد بود.  

البته همه‌ی ویدئو پروژکتورهای جیبی، عمر لامپ چند ده هزار ساعت ندارند مانند SONY CL1. همچنین ویدئو پروژکتورهای معمولی و غیرقابل‌حمل هم داریم که به خاطر استفاده از LED و لیزر به‌عنوان منبع نوری، عمر لامپ بالایی دارند.( مقاله خرید اینترنتی و مقایسه ویدیو پرژکتور لیزری و لامپی)

ویدئو پروژکتورهای led همان ویدئو پروژکتور جیبی و قابل‌حمل هستند؟

این‌طور نمی‌شود گفت. Led منبع نوری است که در 99% ویدئو پروژکتورهای جیبی استفاده می‌شود. (منبع نور دیگر که در ویدئو پروژکتورهای قابل‌حمل استفاده می‌شود، لیزر است) به همین دلیل گاهی ویدئو پروژکتورهای جیبی را LED هم می‌نامند. این را دقت داشته باشید که همه‌ی ویدئو پروژکتورهای  LED، قابل‌حمل نیستند.

 ویدئو پروژکتورهای جیبی و قابل‌حمل کجاها کاربرد ندارند؟

 مهم‌ترین نقطه‌ضعف ویدئو پروژکتورهای جیبی، روشنایی کمتر آن‌هاست. همان‌طور که در بالا در قسمت روشنایی گفتیم، هرچه تصویر بزرگ‌تری بخواهید و هرچه نور محیط بیشتر باشد، ویدئو پروژکتور باید روشنایی بیشتری داشته باشد.

پس اگر می‌خواهید تصویری بزرگ را در محیطی روشن نمایش دهد (مثلاً تصویر 120 اینچ در یک کلاس درس که پنجره دارد، پرده هم دارد اما قرار است در طول روز از ویدئو پروژکتور استفاده شود) ویدئو پروژکتور قابل‌حمل برایتان کارایی ندارد مگر اینکه مدل‌هایی را بخرید که بیشترین روشنایی را دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.