مقایسه پلی استیشن پی اس فور PS4 با xbox series s یکس باکس وان اس

می توان گفت که بازار کنسول های گیمینگ هم کمی شبیه به بازار گوشی های همراه شده است.

تا قبل از نسل هشتم همه تصور می کردند که نسل کنسول ها ۴ ساله یا ۶ ساله باقی می ماند. اما با گذشت ۳ سال از نسل هشتم، هر دو کمپانی سونی و مایکروسافت کنسول های جدید معرفی کردند.

در این مقاله به مقایسه پلی استیشن ps4 با xbox series s می پردازیم. ما ps4 پرو را برای مقایسه با xbox one s انتخاب کردیم زیرا این دو کنسول به عنوان یک نمونه استاندارد در بازار به فروش می‌رسند.در ادامه با ما همراه باشید!

مقایسه پلی استیشن پی اس فور PS4 با xbox series s یکس باکس وان اس

قیمت انواع PS4

[digikala91638217705]

قیمت انواع XBOX S

[digikala51638217821]

مقایسه Xbox One S و PlayStation 4 Pro از لحاظ گرافیک

قابلیت برجسته هر دو کنسول، رزولوشن ۴K آن هاست. اما هر دو کنسول قابلیت اجرای بازی ها به صورت ۴K واقعی یا Native را ندارند. هر دوی آن ها از Upscaling برای نمایش محتوای ۴K استفاده می کنند.

بازی ها به صورت استاندارد با رزولوشن ۱۰۸۰ یا Full-HD ساخته شده، و برای نمایش آن ها به صورت ۴K، باید اندازه هر پیکسل را ۴ برابر کرد. به نوعی کاری که این کنسول ها انجام می دهند، کش دادن تصویر است اما آن ها از تکنولوژیی استفاده می کنند تا تصویر کیفیت پائینی نداشته باشد.

در واقعیت، هر دو کنسول بازی ها را تا رزولوشنی بین ۱۰۸۰ و ۴K  ” کش” داده، سپس از تکنولوژی به نام “Checkerboard Rendering” استفاده می کنند تا بازی، تمام صفحه تلویزیون ۴K را اشغال کند.

مقایسه پلی استیشن پی اس فور PS4 با xbox series s یکس باکس وان اس

بحث Checkerboard rendering کمی پیچیده است بنابراین از آن می گذریم. اما از لحاظ کیفیت، Upscalingی که PS4 Pro انجام می دهد بسیار به ۴K واقعی نزدیک بوده و از کیفیت اکس باکس وان اس بسیار بهتر است.

اما نکته ای که برای کنسول پرو کمی نا امید کننده است، این است که پشتیبانی از رزولوشن ۴K به سازنده بازی ها بستگی دارد. بسیاری از بازی های برای کنسول پرو بهینه شده اند اما بسیاری از بازی های کنونی قرار نیست از آن پشتیبانی کنند.

قابلیت HDR یا High dynamic range قابلیتی دیگری است که درباره آن بحث می شود. هر دو کنسول قابلیت اجرای آن را دارند. سونی در یک شاهکار نرم افزاری، این قابلیت را به صورت نرم افزاری برای کنسول های PS4 هم منتشر کرد. بنابراین بازی هایی که از این قابلیت استفاده خواهند کرد بسیار بیشتر خواهند بود.

مقایسه Xbox One S و PlayStation 4 Pro از لحاظ بازی

تمام اهمیت گرافیک قوی به بازی هایی است که برای کنسول ها منتشر می شوند. هر دو کنسول در بازی های انحصاری های بسیار خوب هستند. به جز بازی های انحصاری، عناوین مالتی پلتفرم جذابی هم هستند که بتوانید از تجربه آن ها لذت ببرید. Gears of war 4 و Forza Horizon 3 دو بازی انحصاری تازه ای هستند که برای کنسول اکس باکس وان عرضه شده اند.

قابلیت “پشتیبانی از نسل گذشته” مایکروسافت واقعا فوق العاده بوده و تا به اینجای کار بسیار بهتر از قابلیت مشابه سونی بوده است. اگرچه تمام بازی های نسل هفتم را نمی توانید روی کنسول نسل هشتمی مایکروسافت تجربه کنید، هر روزه به تعداد بازی های این بخش اضافه می شود. هم اکنون حدود ۳۶۰ بازی از نسل هفتم را می توانید روی اکس باکس وان تجربه کنید.

مقایسه پلی استیشن پی اس فور PS4 با xbox series s یکس باکس وان اس

پلی استیشن ۴ پرو هم از لحاظ بازی های انحصاری بسیار قدرتمند است. بازی هایی مانند Uncharted 4 و The last of us remastered نمونه هایی از این بازی ها هستند. اما شاید نقطه ضعف این کنسول، نداشتن بازی انحصاری در سبک مسابقه ای باشد. البته سونی یک بازی مسابقه ای به نام Driveclub عرضه کرد که زیاد موفق نبود.

اما اگر بحث بازی های انحصاری را کنار بگذاریم، بیشتر بازی های بزرگ و فوق العاده مانند Battlefield 1 و Hitman، روی هر دو کنسول و PC منتشر شده اند. بنابراین می توان گفت از لحاظ بازی و محتوا، از خرید هر یک از کنسول های نام برده شده، متضرر تخواهید شد.

مقایسه Xbox One S و PlayStation 4 Pro از لحاظ قیمت

قیمت کنسول شاید تاثیرگذارتین عامل برای تصمیم گیری باشد. همین عامل هم باعث فروش ۴۰ میلیون واحدی پلی استیشن ۴ شد. چرا که این کنسول از رقیب خوب، اکس باکس وان، ۱۰۰ دلار ارزان تر بود. کنسول اکس باکس وان اس قیمتی برابر با ۳۵۰ دلار دارد و در طرف مقابل، پلی استیشن ۴ پرو ۴۰۰ دلار ارزش گذاری شده.

مقایسه پلی استیشن پی اس فور PS4 با xbox series s یکس باکس وان اس

سخن آخر

تصمیمگیری شما به این بستگه دارد که هدف اصلیتان از خرید هر یک چیست؟

اگر رزولوشن ۴K برای شما اهمیت دارد، PS4 Pro قطعا انخاب بهتری است. چرا که بازی های بهینه شده کیفیت فوق العاده ای در آن دارند. اکس باکس وان اس هم رزولوشن ۴K را برای شما به ارمغان می آورد اما کیفیتی پائین تر از پلی استیشن ۴ پرو دارد.

اگر دیدن محتوای ۴K مانند فیلم و سریال برای شما اهیمت دارد، لازم است بدانید که کنسول اکس باکس وان اس از دیسک های ۴K پشتیبانی می کند. در صورتی که کنسول پرو از همان درایو Blue-ray استفاده می کند.

بسیاری معتقدند که در آینده فقط از Streaming جهت دیدن ویدئو استفاده می شود. شاید این حرف درست باشد اما سرعت اینترنت بالا لازمه استریمینگ است.

متاسفانه در کشور ما با چنین سرعت اینترنتی، پخش و دیدن ویدئوهای ۴K امکان پذیر نیست. بنابراین اگر دوست دارید از دیسک های ۴K برای فیلم دیدن استفاده کنید، انتخاب شما باید اکس باکس وان اس باشد!

در این مطلب ما به مقایسه پلی استیشن PS4 و  xbox series s پرداختیم در ادامه لیستی از کنسول بازی ps4 pro و xbox one s قرار داده شده است شما عزیزان می توانید با کلیک بر روی هر محصول ویژگی های بیشتری از محصول را ببینید و نسبت به خرید اینترنتی محصول مورد نظرتان اقدام نمایید .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.