این روز ها شاهد حضور دو کنسول جدید بازی از طرف شرکت های سونی و مایکرو سافت هستیم. هر دو کنسول دنیای شگرفی را در دنیای بازی و سرگرمی ایجاد کرده اند و افراد زیادی را به خود جذب نموده اند. در این نوشته از سایت پنداریم قصد داریم به مقایسه پلی استیشن PS5 و xbox series x بپردازیم. سعی داریم نگاهی تحلیلی و فنی به ابعاد طراحی هر دو کنسول پر قدرت و چرایی انتخاب رویکرد های مشابه یا متفاوت در معماری و ساخت اجزای مختلف آن ها داشته باشیم. علاوه بر این راهکار های مذکور را با فناوری های کامپیوتر های شخصی نیز مقایسه خواهیم کرد تا به دیدگاه ملموس تری نسبت به جایگاه و اهمیت آن دست پیدا کنیم.
طراحی فوق العاده تیم طراحی سونی در انتخاب روش های نوآورانه برای بهبود تجربه گیمینگ و انتخاب تیم مهندسی برند مایکرو سافت جهت ارتقای حداکثری قابلیت ها، همگی در مشخصات فنی و فناوری های جدید پلی استیشن ps5 و ایکس باکس X Box series X تجلی یافته است. به همین خاطر است که جست و جو در قابلیت های سخت افزاری و مقایسه آن با فناوری های روز، خالی از لطف نیست و زوایای بسیار جالبی را از طراحی آن ها برای شما آشکار خواهد ساخت.
مقایسه دو کنسول از نظر مشخصات فنی
پردازنده مرکزی CPU
از مدت ها پیش اطلاعاتی در مورد کنسول های نسل بعدی توسط برند های سازنده فاش شده بود. این اطلاعات حاکی از این مسئله بود که مایکرو سافت و سونی هر دو انتخاب مشابهی برای پردازنده مرکزی دارند. این دو کنسول دارای 8 هسته پردازشی با فناوری SMT هستند که با 16 رشته پردازشی به صورت هم زمان کار می کنند.
در این معماری منحصر به فرد با افزایش قابل توجه بازدهی در بخش instructions per clock و جبران فاصله با راندمان تک رشته در پردازنده های اینتل مواجه هستیم و در قسمت چند رشته ای و راندمان پردازش های موازی هم در برخی از شرایط از پردازنده های پرچم دار رقیب جلو افتاده است. برند مایکرو سافت دو فرکانس ثابت را برای دو حالت گوناگون مدنظر قرار داده است که یکی برای فعال بودن 8 هسته فیزیکی و دیگری برای فعال بودن 16 هسته منطقی است.
برند سونی هم برای پردازنده اش بیشینه فرکانسی 3.5 گیگا هرتز را مدنظر قرار داده است. البته این مقدار ثابت نیست و متناسب با توان پردازشی تراشه تغییر می کند، به همین خاطر نباید انتظار تفاوت فاحشی را در راندمان پردازشی میان این دو کنسول داشته باشیم. پردازنده های سری RYZEN 7 در دنیای سخت افزار کامپیوتر، نزدیک ترین تراشه ها با مشخصات شبیه به پردازنده های کنسولی هستند و علاوه بر راندمان بالا در پردازش سنگین، می توانند نرخ فریم بالایی را در بازه های امروزی ارائه دهند و بیش ترین راندمان ممکن را از تراشه های گرافیکی استخراج کنند.
پردازنده گرافیکی GPU
به راحتی می توان گفت که مهم ترین قسمت برای هر کنسول بازی قسمت گرافیکی آن است. تراشه گرافیکی با پردازنده مرکزی، یک هسته یکپارچه را تشکیل می دهند. تراشه گرافیکی و پردازنده از حافظه مشترکی استفاده می کنند و حافظه مورد نیاز برای هر بخش را به صورت جداگانه تامین می کنند. هر دو کنسول پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس که از معماری گرافیکی RDNA 2.0 ساخته شده توسط AMD استفاده می کنند، ساختار یکسانی دارند اما تعداد هسته های گرافیکی و سرعت کاری آن ها کاملا متفاوت است.
دو شرکت در این مورد رویکرد های کاملا متفاوتی را ترجیح داده اند. برند مایکرو سافت تعداد هسته های پردازشی زیادتر را ترجیح داده است و سونی فرکانس کاری بالا تر را انتخاب کرده است و این در حالی است که مایکرو سافت اعلام کرده است، این فرکانس در تمامی شرایط ثابت است و به همین خاطر است که راندمان پایدار و یک دستی در بخش گرافیکی این کنسول موجود است.
کنسول PS5 از 36 واحد CU با فرکانس متغیری با بیشینه 2230 مگا هرتز برخوردار می باشد، البته فرکانس کاری این قسمت متناسب با توان مصرفی و الگوی توانی تعریف شده برای دستگاه، ممکن است تغییر کند. علاوه بر این قرار است به کمک فناوری smartshift قسمتی از سهم توانی CPU در حالتی که پردازش سنگینی نداشته باشد به GPU منتقل شود و برای افزایش فرکانس و در نتیجه سرعت بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.
آیا تفاوت بین عملکرد گرافیکی دو کنسول زیاد است؟
طبق توصیفاتی که از پی سی عنوان شد، به طور کاملا مختصر می توان گفت که تفاوت 15 تا 20 درصدی در نرخ فریم بازی و بازی های مولتی پلتفرم یا کیفیت بصری بازی ها چنان محسوس نخواهد بود، اما در این مورد تبصره هایی نیز وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن ها می پردازیم:
پهنای باند حافظه می تواند در راندمان گرافیکی و نرخ فریم قابل دستیابی تاثیر زیادی ایجاد کند. پهنای باند هر دو کنسول مد نظر نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته است، اما 20 درصد پهنای باند پایین تر در PS5 در برخی از سناریو ها می تواند در تصمیم گیری برای تعیین دقت پردازش بازی یا حفظ نرخ فریم بازی در میزانی ثابت در صحنه های سنگین تر تعیین کننده باشد.
یکی دیگر از مولفه های تعیین کننده در رسیدن توان پردازش واحد گرافیکی در فرکانس کاری، کارکرد پایدار تراشه های گرافیکی به میزان ادعا شده برای هر دو کنسول است. در برخی از شایعه ها ذکر شده است که بخش گرافیکی APU در کنسول PS5 بسیار سریع تر از ایکس باکس SX کار می کند و تعداد زیاد تری هسته های پردازشی در ایکس باکس، به دلیل بلا استفاده ماندن مزیت زیادی نخواهد داشت. اما سونی و مایکرو سافت راندمان قسمت گرافیکی کنسول های بعدی خود را تا سطح دو برابر بالا تر از راندمان PS4 و ایکس باکس وان X ارتقا داده اند. در واقع عوامل گوناگونی در خروجی نهایی تاثیر گذار است.
حافظه RAM
در حال حاضر می دانیم که مایکرو سافت در ایکس باکس سری X از دو نوع تراشه حافظه GDDR6 با سرعت 14 گیگا بایت بر ثانیه استفاده کرده است که شامل دو قسمت است:
قسمت GPU OPTIMAL که 6 گیگا بایت حافظه با پهنای باند 560 گیگا بایت بر ثانیه را دارد و در دومین قسمت STANDARD که 6 گیگا بایت حافظه با پهنای باند 336 گیگا بایت بر ثانیه را دارد. سوالی که در این جا مطرح است این است که چرا مایکرو سافت که گذرگاه 348 بیتی را در کنسول ایکس باکس ایکس پیاده کرده بود، حالا به گذرگاه 320 بیتی در سری جدید ایکس بسنده کرده است؟
می توان در پاسخ این سوال گفت که در کنسول ONE X طراحان سخت افزاری با تراشه های GDDR5 و سرعت 6.8 گیگا بایت بر ثانیه تراشه ها سر و کار داشته اند، اما در سری ایکس با تراشه های GDDR6 و سرعت 14 گیگا بایت بر ثانیه مواجه هستند. به همین خاطر است که سازندگان تصمیم گرفته اند، این بار برای رسیدن به اهداف خود از گذرگاه 320 بیتی و تقسیم بندی حافظه به دو بخش با سرعت زیاد برای GPU و استاندارد برای CPU و قسمت های دیگر استفاده کنند.
آیا شرکت مایکروسافت با تقسیم بندی حافظه مرتکب اشتباه شده است؟
همانگونه که مشخص است مایکرو سافت رویکرد خود را در مورد طراحی حافظه کاملا دنبال کرده است و این بار ایده یکپارچه تری را در این زمینه پیاده سازی کرده است. دو کنسول ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان از حافظه کوچک و سریع بر بستر تراشه بهره مند بوده اند. پهنای باند در این کنسول ها به ترتیب 22.4 و 68.3 گیگابایت بر ثانیه و بسیار کمتر از پهنای باند حافظه در کنسول رقیب بوده است.
از آن زمان تا کنون شاهد پیشرفت روز افزون صنعت تولید تراشه حافظه بوده ایم. در حال حاضر با وجود تراشه های GDDR5 و GDDR6، دیگر نیازی به تعبیه و طراحی حافظه های کوچک و پر سرعت برای بهبود وضعیت پهنای باند حافظه گرافیکی نیست. در حال حاضر کنسول های نسل جدید حداقل 8 تا 10 برابر، پهنای باند بیشتری نسبت به گذشته دارند.
آیا پهنای باند حافظه در ایکس باکس سری ایکس به عنوان یک نقطه ضعف تلقی می شود؟
به نظر نمی رسد که این موضوع نقطه ضعف باشد، بلکه بیشتر برای داده های غیر گرافیکی کارآمد و پاسخگو هستند. پهنای باند 336 گیگا بایت بر ثانیه هم چنان نیز رقم بسیار بالایی برای دسترسی به حافظه محسوب می شود. در پلتفرم سیستم های pc، حافظه اصلی و حافظه گرافیکی هر کدام به صورت مستقل کار می کنند.
پهنای باند حافظه کارت های گرافیکی بیشتر مخصوص تولید محتوا و بازی است و تا حدود 300 یا 800 گیگا بایت بر ثانیه رسیده است و حافظه اصلی رم، پهنای باند کمتری را در اختیار دارد.
ذخیره ساز
هر دو برند در حال رقابت برای ایجاد تحول اساسی در قسمت ذخیره سازی و تجربه کلی کاربران علاقه مند به استفاده از ssd به جای دیسک های مکانیکی مخصوص دهه های گذشته هستند و هم اکنون با آسودگی می توانیم استفاده طولانی از این دیسک های گردان در کنسول های خانگی را با دردسر ها و کندی های قبلی به فراموشی بسپاریم.
با استفاده از SSD با پروتکل NVM در هر دو کنسول رویکرد پیاده سازی برند سونی، با راهکار انتخاب شده توسط شرکت مایکرو سافت تفاوت مشخص و چشمگیری دارد. با توجه به اطلاعات نسبتا کامل مارک سونی راجع به نحوه کار این بخش حالا می دانیم که پلی استیشن 5 از یک کنترلر سفارشی طراحی شده به وسیله تیم مهندسان سونی در SSD خود بهره برده است که در نوع خود ابداعی بی نظیر در صنعت ذخیره ساز های پر سرعت کامپیوتری است.
تراشه اختصاصی کنترلر از طریق رابط 12 کاناله به 12 تراشه NAND FLASH با ظرفیت 825 گیگابایت متصل است و می تواند پهنای باند 5.5 گیگا بایت بر ثانیه را فراهم کند. در صورت استفاده از الگوریتم فشرده سازی پهنای باند این دستگاه به 8 یا 9 گیگا بایت بر ثانیه افزایش می یابد.
علاوه بر این کنترلر شرکت سونی یک واحد سخت افزاری قدرتمند برای فشرده سازی و غیر فشرده سازی داده ها دارد که مدیریت داده های ذخیره شده بر روی SSD را تا میزان قابل توجهی ارتقا می دهد. با این وجود فضای کمتری بر روی ذخیره ساز اشغال می شود و سرعت انتقال آن ها به حافظه هم متناسب با میزان فشرده ساز افزایش می یابد.
مایکرو سافت خلاف سونی تصمیم گرفت از راهکار های طراحی شده موجود و مورد استفاده در صنعت پی سی بهره ببرد. SSD استفاده شده در ایکس باکس سری SX هم از نوع M.2 NVME و سفارش طراحی شده و پهنای باند فیزیکی 2.4 گیگا بایت بر ثانیه را ایجاد می کند که با کمک سخت افزار فشرده سازی موجود در کنترلر، این عدد می تواند به 4.8 گیگابایت بر ثانیه هم افزایش یابد. البته برند مایکرو سافت نوآوری دیگری نیز در این قسمت داشته است و آن معرفی استاندارد DirectStorage به عنوان یک ضمیمه جدید در دایرکت ایکس است.
فناوری صوتی
تلاش برای ایجاد حس واقع گرایی در هر دو کنسول بیشتر از گذشته به چشم می خورد اما سونی در این بخش تجربه ویژه ای دارد و فناوری هیجان انگیزی را برای بهبود فرآیند شنیداری ایجاد کرده است که تاکنون در هیچ محصولی چنین موردی سابقه نداشته است. ps5 با بهره مندی از فناوری tempest engine انقلابی در فناوری های موجود ایجاد کرده است و توانسته است منابع صدایی گوناگون را برای گیمر ها باز تولید کند و موقعیت هر یک از این صدا ها را به گونه ای قابل تشخیص سازد.
در حال حاضر بیشتر بازی سازان تمرکز زیادی بر روی تولید صداهای محیطی با فناوری مدرن ندارند و هرگز از مهندسین متخصص در حوزه صدا استفاده نمی کنند. این برجستگی PS5 در نسل بعدی بیشتر توسط استودیو های بازی سازی سونی و بازی های منحصر به فرد این پلتفرم مورد توجه قرار گرفته است.
مقایسه دو کنسول از منظر بازی
یکی از مهم ترین فاکتور ها برای خرید این دو کنسول، بازی های انحصاری و جذاب آن است. طرفداران کنسول مایکرو سافت می توانند از مجموعه محبوب هیلو لذت ببرند. از دیگر عناوین بازی برای ایکس باکس سری ایکس می توان به این موارد اشاره کرد:
Assassin’s Creed Valhalla، Yakuza: Like A Dragon، Vampire: the Masquerade – Bloodlines 2 و….
برند سونی نیز در معرفی بازی های لانچ خود بسیار پرقدرت تر از قبل ظاهر شده است و همچنین می تواند از بازی های نسل قبلی ps نیز پشتیبانی کند. علاوه بر موارد گفته شده سونی و مایکرو سافت با همکاری یکدیگر فناوری استریمینگ بازی را نیز برای این نسل از کنسول ها توسعه داده اند.
جمع بندی مباحث مرتبط با ps5 و ایکس باکس سری x
عرضه کنسول های جدید بازی می تواند سر آغازی مهم برای یک تحول بزرگ باشد. آنچه که برای بیشتر گیمر ها امیدوارکننده است، مسئله تجربه بازی های جدید و کنسول های مرتبط با آن می باشد . در واقع گیمر ها توقع دارند بازی های جدیدی که تا امروز به خاطر محدودیت ها امکان تولید نداشته اند، با پیشرفت علم و تکنولوژی معرفی و ساخته شوند.
سیر تحول ps های مختلف و رسیدن به ps5 و دنیای مرتبط با آن بسیار لذت بخش است. فناوری معرفی شده در حوزه بازی و سرگرمی از طرف دو شرکت مایکرو سافت و سونی حاصل سال های طولانی تلاش و توسعه این دو برند در صنعت بازی و سرگرمی است که در نهایت به انتخاب راهکار ها و رویکرد های معرفی شده برای نسل جدید کنسول ها منتهی شده است. هر دو کنسول معرفی شده پردازنده های یکسانی دارند و البته تفاوتی ناچیز در فرکانس کاری که قابل چشم پوشی است.
راهکار سونی در مورد طراحی ذخیره ساز SSD و فناوری های مرتبط با صوت، برجسته تر از موارد دیگر است و راهکار شرکت مایکرو سافت نیز در طراحی واحد گرافیکی و حافظه اصلی. پیشرفت در قسمت ذخیره ساز نیز یکی از بخش های انقلابی و شگرف در کنسول های نسل بعدی می باشد.
این موارد می تواند کنسول های بازی را چند مرحله جلوتر از آنچه که اکنون شاهد آن هستیم ببرد. تراشه ایکس باکس سری ایکس به خاطر قسمت های گرافیکی به احتمال زیاد ابعاد بزرگتری دارد و هزینه ساخت آن نیز به نسبت بیشتر از SOC طراحی شده برای PS5 است. می توانیم بگوییم که از همین حالا با اطمینان زیاد پا به مرحله ای گذاشته ایم که تجربه بازی در آن بدون انتظار به واقعیت پیوسته است. به عصر بازی ها و کنسول های جنجالی خوش آمدید.
در این مطلب ما به مقایسه پلی استیشن PS5 و xbox series x پرداختیم در ادامه این مطلب لیستی از پلی استیشن PS5 و xbox series x قرار داده شده است شما عزیزان می توانید با کلیک بر روی هر محصول اطلاعات بیشتری از آن را مشاهده کنید و نسبت به خرید اینترنتی محصول مورد نظرتان اقدام نمایید .