قیمت خرید 27 مدل انواع تنبک (فلزی، حلمی، معمولی) ارزان

 

تنبک یکی از ساز های سنتی کوبه ای ایرانی است که در زمان های گذشته از جنس چوب، فلز و سفال ساخته می شد. امروزه بیشتر از چوب برای ساخت این ساز استفاده می گردد. اگر شما هم از علاقه مندان موسیقی می باشید و در پی آموزش تنبک هستید می توانید با مطالعه این مقاله نکاتی راجب خرید تنبک و اطلاعاتی درباره انواع این ساز کسب نمایید.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید تنبک معمولی ارزان

  1. جنس چوب تنبک:

چوب ساز باید بصورت یک تکه بوده و فاقد ترک، گره و زدگی باشد. چوب درخت توت و درخت گردو بهترین نوع چوب برای ساخت این ساز می باشد.

  1. نوع رنگ آمیزی:

بر خلاف سایر سازها که نوع رنگ آمیزی در کیفیت صدای آن ها تاثیر بسزایی دارد، رنگ آمیزی تنبک هیچ گونه نقشی در صدای آن ایجاد نمی کند. فقط جنبه زیبایی دارد و به تمیز کردن ساز کمک می کند.

  1. کیفیت پوست:

پوستی که روی تنبک کشیده می شود باید داری جنس خوب و مقاومی باشد و زدگی، سوراخ و پارگی نداشته باشد و همچنین پوست ساز تنبک نباید زیاد سفت یا شل نباشد.

  1. استیل و اندازه ساز:

ساز تنبک باید خوش دست باشد. اندازه آن باید متناسب با استیل بدن و قد و وزن شما باشد. بهتر است طول نفیر برابر با اندازه دهانه کوچک باشد.

  1. قیمت ساز:

قیمت تنبک با توجه به جنس چوب و همچنین نوع آن متفاوت می باشد. قیمت ساز تنبک که از جنس چوب درخت گردو ساخته می شود نسبت به چوب سایر درخت ها گران تر است. قیمت تنبک معمولی بخاطر استفاده از چوب و پوست با کیفیت کمتر به نسبت مدلهای معروف پایین تر می باشد.

  1. وزن تنبک:

تنبک نباید خیلی سنگین باشد زیرا باعث خسته شدن دست نوازنده می شود. سنگین بودن وزن تنبک نشان دهنده کیفیت پایین جنس بدنه آن می باشد.

قیمت انواع تنبک ارزان

قسمت های مختلف سازتنبک:

ساز تنبک دارای 5 قسمت می باشد که عبارتند از:

* پوست:

معمولا از پوست گردن گوساله و بز به علت اینکه پوست این قسمت بزرگتر و ضخیم تر است استفاده می شود. برای چسباندن پوست به دوره تنبک از چسب یا هر ماده چسبنده ای مثل سریش استفاده می کنند.

* دهانه بزرگ یا دوره:

این قسمت از تنبک محل قرار گیری پوست می باشد و باید به صورت دایره ای منظم باشد تا صدا در تمام قسمت ها یکسان باشد.

* تنه:

این قسمت حجیم ترین قسمت ساز می باشد. زمان ساخت روی قسمت عرضی آن شیار هایی برای جلوگیری از سرخوردن ساز هنگام دست گرفتن و نواختن آن ایجاد می کنند که به آن ها عاج هم گفته می شود.

* گلویی یا نفیر:

قسمتی که ما بین تنه و دهانه کوچک قرار دارد و شبیه شیپورمی باشد، گلویی یا نفیر گفته می شود. فاصله بین تنه تا دایره کوچک ۲۵ سانتی متر و قطر گلویی چیزی حدود ۱۸ سانتی متر است.

* کالیبر یا دهانه کوچک:

به قسمتی که محل خروج صداهای حاصل از ارتعاش پوست به وسیله ضربات دستان نوازنده است، دهانه کوچک گفته می شود. قطر این قسمت بین ۱۸ تا ۲۲ سانتی متر است.

 

انواع تنبک:

الف) تنبک‌ شیرانی:

یکی از معروف ترین سازندگان تنبک که اصالتا اصفهانی است استاد رحیم شیرانی می باشد. از تنبک های شیرانی به دلیل داشتن صدای نرم و زیبا برای ضبط در استودیوهای موسیقی استفاده می گردد.

ب) تنبک ‌حلمی:

پوست به کار رفته در این نوع تنبک از پوست شتر می باشد که صدای خیلی بلندی تولید می کند و برای اجراهای گروهی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل ضخیم بودن پوست این مدل از تنبک، نیاز به ضربات محکم دارد و برای کودکان مناسب نمی باشد. قیمت تنبک حلمی معمولا از سایر مدل ها بالاتر می باشد.

ج) تنبک‌ قربانی:

یکی از شناخته شده ترین تنبک های موجود در ایران می باشد. دارای جنس و کیفیت صدای خوبی هستند به همین دلیل بیشتر اساتید موسیقی ایران برای خرید این ساز را پیشنهاد می کنند. این ساز در مقایسه با سایر سازها دارای استاندارد خاصی است.

د) تنبک بندری:

این مدل تنبک مخصوص نواحی جنوب کشور است و نوع ساخت و همچنین صدای آنها کمی متفاوت با بقیه تنبک ها می باشد.

ه) تنبک فلزی:

جنس بدنه یا تنه این مدل از تنبک ها فلزی می باشد و ظاهری شبیه تیمپو دارد. معمولا سایز آنها کوچکتر از مدل های معمولی تنبک است و صدای آن کمی متفوات است.

 

در این مقاله سعی نمودیم اطلاعات مفیدی برای خرید تنبک به شما ارائه دهیم. ما برای سهولت کار شما، لیستی از 27 نمونه تنبک ارزان، باکیفیت و پرفروش موجود در بازار را جمع آوری کرده ایم. با کلیک روی هر تصویر یا زدن دکمه ی زیر هر آیتم، اطلاعات بیشتری از هر محصول را دریافت کنید.

2 نظرات
  1. فرشته می گوید

    درود. من میتونم بجای تنبک با پوست از تنبک با طلق استفاده کنم برای زدن ضرب و خواندن ترانه های اصیل ایرانی؟؟ یا گروه نوازی؟؟

    1. وحید پارسا می گوید

      سلام وقت بخیر. در این مورد باید با یک متخصص صحبت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.