راهنمای خرید 20 مدل رم کامپیوتر جدید سال 2022

حافظه رم (Ram) پس از قطعاتCPU  و کارت گرافیک، یکی از مهم‌ترین عامل در قدرت و توان پردازش کامپیوتر است. رم کامپیوتر مانند حافظۀ کوتاه‌مدت انسان است و تمامی اطلاعاتی که در کامپیوتر مشاهده‌ می‌کنید و سیستم با آن‌ها کار می‌کند، درون رم قرار گرفته است.

به‌طور کلی هر پردازش و درخواستی که بخواهد به پردازنده ارسال شود، باید از طریق حافظۀ اصلی انتقال داده شود، چون تنها رم است که می‌تواند بسیار سریع با پردازنده ارتباط برقرار کند. رم کامپیوتر دارای انواع مختلفی است که هر کدام مشخصات و ویژگی های مخصوص به خود را دارد.

در این مقاله قصد داریم به بررسی خرید انواع رم کامپیوتر بپردازیم. اگر شما هم قصد خرید رم کامپیوتر را دارید با ما همراه باشید.

رم کامپیوتر چیست؟

RAM  مخففRandom Access Memory  و به معنی حافظه دسترسی تصادفی می‌باشد که نگهداری و انتقال اطلاعات را با سرعت بالا میسر می سازد. این نوع حافظه ها در واقع داده های مربوط به نرم افزارها وسیستم عامل را در خود نگهداری می کند تا در صورت نیاز CPU بتواند به سرعت به این اطلاعات دسترسی پیدا کند.

کاربرد رم این است که بین CPU که با سرعت بالا کار می‌کند و هارد درایوها که با سرعت پایین کار می‌کنند قرار می‌گیرد تا تعادلی بین سرعتها به وجود آید به عبارتی رم اطلاعات را برای CPU نگهداری می‌کند. هر چه رم بیشتر باشد،CPU  کمتر لازم دارد از حافظه خارجی و ثانویه (دستگاه‌های ذخیره سازی) دیتا بخواند در نتیجه سرعت کامپیوتر بیشتر می‌شود.

خرید رم کامپیوتر

رم کامپیوتر کجاست؟

رم بر روی مادربرد قرار می گیرد. در روی مادربرد سوکت هایی مخصوص برای قرارگیری رم ها تعبیه شده است که جا زدن رم ها در حالت عادی در این سوکت ها ترتیب خاصی ندارد مگر اینکه مادربرد شما دارای قابلیتی تحت عنوان Dual channel باشد، در این قسمت درون هر کدام از سوکت ها که می خواهید رم را سوار کنید کلیپسهای دو طرفش را رو به بیرون فشار دهید تا سوکت آماده ی پذیرش رم شود.

انواع رم کامپیوتر

رم ها یا حافظه‌های موقت در انواع مختلفی ارائه می‌شوند که با عنوان شماره‌داری از استاندارد DDR مخفف Double Data Rate) ) از یکدیگر قابل تشخیص هستند. استانداردهای DDR که با ترتیب شماره‌‌هایشان مشخص می‌شوند، از DDR تا DDR4 معرفی شده‌اند. هر نسل DDR در مقایسه با نسل قبلی سرعت بیشتری دارد، برق کمتری مصرف می‌کند و زمان تاخیر کمتری خواهد داشت.

این نکته مهم را باید به خاطر سپرد که از هر نسل از رم را نمی‌توان برای نسل قبلی استفاده کرد. این امر به دلیل تفاوت پین‌های اتصال و فاصله‌ی بین شکاف وسط ماژول هر نسل DDR است. همچنین باید توجه داشته باشید که مادربرد استفاده شده در هر دستگاه تنها یک نوع از این استاندارد و نسل رم را پشتیبانی می‌کند.

  • رم DDR: در کامپیوترهای سال ۲۰۰۲ میلادی (۱۳۸۱ شمسی) مورد استفاده قرار می‌گرفت.
  • رم DDR2: از اواسط سال ۲۰۰۲ میلادی (۱۳۸۱ شمسی) معرفی شد و از همان زمان در کامپیوترها به کار رفت. تعداد پین‌های این مدل برای نوع SO-DIMM و DIMM به ترتیب ۲۰۰ و ۲۴۰ عدد است و امروزه دیگر از این نسل از حافظه رم در کامپیوتر استفاده نمی‌شود.
  • رم DDR3: از سال ۲۰۰۷ میلادی (۱۳۸۶ شمسی) در کامپیوترها به کار رفته و بیشترین میزان نفوذ را در بازار کامپیوتر داشته است. تعداد پین‌های نوع DIMM در DDR3 RAM در مقایسه با نسل دوم تغییر نکرد. در نوع SO-DIMM تعداد پین‌ها ۲۰۴ عدد است. تفاوت این نسل از رم با نسل قبلی را می‌توان در کاهش ولتاژ کاری و نرخ تبادل داده در هر کلاک افزایش پیدا کرد. که در نتیجه کاهش ولتاژ کمتر، فشار پایین‌تر روی پردازنده را به دنبال دارد.
  • رم DDR4: در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ شمسی) معرفی شده و تا به حال سریع‌ترین استاندارد این خانواده است. تعداد پین در این نسل به ۲۸۸ عدد افزایش پیدا کرد. طبق انتظار، ولتاژ کاری در مقایسه با قبل باز هم کاهش یافت.

مقدار حافظه رم کامپیوتر

بهترین رم کامپیوتر رمی می باشد که حافظه بیشتری دارد. یکی از مشخصات رم کامپیوتر میزان حافظه آن است که می‌توان آن را مهم‌ترین معیار در انتخاب رم کامپیوتر دانست. هرچه ظرفیت رم کامپیوترتان بیشتر باشد، سرعتش افزایش پیدا می‌کند. میزان حافظۀ کامپیوتر را برحسب گیگابایت می‌سنجند و مرسوم‌ترین مقدار رم‌های امروزی از ۲ تا ۶۴ گیگابایت است.

قیمت رم کامپیوتر

برای خرید رم کامپیوتر باید با توجه به نوع سیستم و مشخصات آن مثل مادربرد و سی پی یو و … و همچنین کاربرد رم و نوع کار خود، بهترین رم کامپیوتر مناسب را خریداری نمایید. قیمت رم کامپیوتر با توجه به نوع آن، میزان حافظه و برند تولید کننده متفاوت می باشد. رم هایی که نسل جدید هستند و یا حافظه بیشتری دارند قیمت بالاتری نیز دارند.

در ادامه لیستی از چند مدل رم کامپیوتر باکیفیت موجود در بازار را برای شما آماده نمودیم. می توانید با کلیک بر روی هر تصویر یا آیتم موردنظر، اطلاعات بیشتری راجب آن محصول بدست آورید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.